جمعه 7 اردیبهشت 1403   03:48:42
بيشتر
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 691362
تعداد بازديد کنندگان سايت: 29469796 تعداد بازديد زيرپورتال: 1133113 اين زيرپورتال امروز: 190 سایت در امروز: 10649 اين صفحه امروز: 53
1398/2/30 دوشنبه

اعطای گواهینامه بین‌المللی اندازه‌شناسی استاندارد به تولیدکنندگان



رییس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که در جریان مذاکرات با سازمان بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی، شرکت‌های تولیدکننده ایرانی می‌توانند با ارائه‌ی درخواست خود گواهینامه اندازه‌شناسی بین‌المللی دریافت کنند.

 خسرو معدنی‌پور اظهار کرد: با توجه به تاکید جدی بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی سازمان ملی استاندارد تلاش کرده در حوزه اختیارات و مسئولیت‌های خود برنامه‌ریزی‌های جدی انجام دهد که نهایی شدن موافقت‌نامه با سازمان بین‌المللی اندازه‌شناسی قانونی بخشی از این فعالیت‌هاست.

وی با اشاره به تغییر شاخص اندازه‌گیری SI به NEW SI، توضیح داد: از چند قرن قبل که کشورهای جهان تصمیم گرفتند به منظور یکسان‌سازی قواعد اندازه‌گیری و اوزان خود به یک نتیجه جمعی برسند، قاعده SI به عنوان یک شاخص بین‌المللی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

به گفته رئیس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران این قاعده در هفت حوزه کیلوگرم، متر، ثانیه، آمپر، کلوین، مول و کاندلا فعالیت کرده و پس از جمع‌بندی‌های گسترده بنا شده وارد فاز جدیدی شود.

معدنی‌پور درباره چرایی رسیدن به این دستورالعمل توضیح داد: بخشی از این شاخص‌ها برای اندازه‌گیری نیاز به مصنوعات فیزیکی داشتند که این مساله می‌تواند به دلیل آسیب‌های انسانی و محیط زیست ناپایدار شود. از این‌رو در قاعده جدید تلاش شده که با حفظ اصول اساسی سابق معیار اندازه‌گیری و مبنای آن طوری تعریف شود که از آسیب‌های این چنینی دور باشد.

وی ادامه داد: این تغییر در بسیاری از سطح‌ها و حوزه‌های کاری ملموس نبوده و چیزی را جابه‌جا نمی‌کند بلکه در سطح‌های بسیار جزئی مبنای اصلی قواعد اندازه‌گیری را به روز خواهد کرد.

رئیس مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران درباره زمان اجرایی شدن این موضوع نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پس از تصویب این طرح در سال ۲۰۱۸ اجرای آن در میان کشورهای عضو به طور رسمی از ۲۰ مه سال ۲۰۱۹ و هم‌زمان با روز جهانی اندازه‌شناسی در دستور کار قرار می‌گیرد. این معیار جدید می‌تواند در حوزه‌های مهمی همچون فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و سایر معیارهای اندازه‌گیری باعث افزایش دقت شود.