دسترسی سریع

استانی بيشتر

سه شنبه 1400/01/24

کیفیت و استاندارد محصولات مهمترین معیار یک واحد تولیدی

ساسان فرشی حق رو در مورد پیشینه سازمان استاندارد درگفتگو با خبر نگار نصر گفت: این موسسه در ایران برای اولین بار با تصویب قانون اوزان و مقیاسها در سال 1304 شمسی، تشكیلات سازمانی كه بعداً به مؤسسه مستقل استاندارد و تحقیقات صنعتی كشور تغییر نام یافت، پایه ریزی شد. در سال های 1324 و 1332به لحاظ اهمیت یافتن نظارت بر ویـژگی ها و كیفیت كالاهای صادراتی و وارداتی، هسته های تكامل یافته در موسسه، به صورت یك اداره در وزارت بازرگانی شكل گرفت.
وی ادامه داد: در راستای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع و امكانات موجود، هر نوع خدماتی و یا حتی هر كالایی باید در یك چارچوب مشخص تبیین و ارایه شود و این چارچوب‌ها را می‌توان با استاندارد تعریف كرد. اینگونه است كه استاندارد می تواند نتایج كاملا ملموسی را در رشد اقتصادی به همراه داشته باشد.
فرشی حق رو افزود: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی یکی از مهمترین قطب های صنعتی ایران است، همواره کیفیت تولیدات آن در حوزه های مختلف اعم از صنعتی و غذایی در عرصه های ملی و بین المللی شناخته شده و اعتماد عمومی را کسب کرده است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی بیان کرد: سال 1399 برای صنعت آذربایجان شرقی یکی از سال های درخشان محسوب می شود، چراکه در ارزیابی سال 99  سازمان ملی استاندارد کشور 6  واحد تولیدی از استان به عنوان واحدهای نمونه ملی انتخاب شده و آذربایجان شرقی در مجموع  30 درصد از واحدهای نمونه ملی را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه سخنانش اضافه کرد:فرهنگ یکی از مهم ترین ارکان تاثیر گذار در روند فعالیت واحدهای تولیدی و ارتقا سطح کیفیت کالاها است که آذربایجان شرقی به واسطه دارا بودن این سرمایه درخشان همواره در عرصه صنعت می درخشد
واحدهای تولیدی استان در جمع واحدهای نمونه کشوری
او با اشاره  به کسب رتبه برتر واحدهای استان به عنوان واحدهای نمونه کشوری از سوی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سال ۹۷، از بین ۱۰ واحد نمونه انتخاب شده کشوری، دو واحد متعلق به آذربایجان شرقی بود که در ارزیابی سال گذشته این آمار از بین ۱۸ واحد نمونه ملی به چهار واحد افزایش یافت. سال جاری نیز از بین ۲۰ واحد نمونه ملی، 6 واحد متعلق به آذربایجان شرقی است که این افزایش نشان از بهبود عملکرد واحدهای استان و از سوی دیگر همکاری ها و تلاش های سازمان استاندارد آذربایجان شرقی دارد.
از بین 6 واحد نمونه ملی استانی، یک واحد به صنایع ساختمانی و پنج واحد دیگر به صنایع غذایی تعلق دارد، شرکت های کیک و کلوچه نظری، آناتا، داداش برادر (شونیز)، فرآورده های گوشتی بشارت، تکدانه و وین تک به عنوان واحدهای استانی منتخب در کشور از منظر سازمان استاندارد انتخاب شده اند.
فرشی حق رو در ادامه با اشاره به فعالیت گروه پژوهشی استاندارد شمالغرب با مرکزیت آذربایجان شرقی نیز گفت: فعالیت گروه پژوهشی منطقه ای تقاضا محور شمال غرب بر محوریت محصولاتی چون شیرینی، شکلات، قند و فرآورده‌های جانبی قنادی است، چراکه استان آذربایجان شرقی را می توان قطب محصولات غذایی در کشوردانست.